Od kontaktu do realizacji

Kontakt

Najczęściej kontaktujemy się telefonicznie w celu omówienia szczegółów wyceny. W trakcie rozmowy omawiamy kilka spraw: co ma być przedmiotem wyceny, jaki jest cel sporządzenia opracowania, przybliżony termin realizacji oraz wynagrodzenie za usługę.

Podobną dyskusję możemy przeprowadzić również korespondencyjne, ale zajmie to więcej czasu.

Dokumenty

Do sporządzenia operatu szacunkowego będę potrzebował kilku dokumentów. Najprościej sprawa wygląda gdy przedmiotem opracowania jest nieruchomość lokalowa z rynku wtórnego, w tym wypadku wystarczy tylko numer księgi wieczystej i ewentualnie akt notarialny gdzie szczegółowo wskazano powierzchnię użytkową lokalu i powierzchnię użytkową pomieszczeń przynależnych. Jeśli kupujesz lokal od dewelopera będę potrzebował skan umowy deweloperskiej z załącznikami lub innego rodzaju umowy (np.: rezerwacyjnej, przedwstępnej).
 
Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku nieruchomości gruntowych, te dzielimy na niezabudowane i zabudowane. Gdy przedmiotem wyceny będzie działka niezabudowana, podobnie jak w przypadku lokalu potrzebny jest numer księgi wieczystej a ponadto co najmniej wypis z rejestru gruntów i kopia mapy ewidencyjnej oraz ewentualnie wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na potrzeby nieruchomości gruntowej zabudowanej będę potrzebował te same dokumenty co powyżej i ewentualnie projekt budowlany budynku istniejącego lub projektowanego.
 

Oględziny

W każdym operacie szacunkowym nieodłącznym załącznikiem jest dokumentacja fotograficzna. Musimy się spotkać na nieruchomości żebym mógł ocenić jej stan i sfotografować istotne elementy ale nie tylko, czasem będzie wymagany obmiar z natury powierzchni pomieszczeń, zwłaszcza w przypadku starszych domów, gdzie brakuje dokumentów architektonicznych. Gdy przedmiotem opracowania jest działka lub dom na wczesnym etapie budowy sam poradzę sobie z tym zadaniem bez angażowania zleceniodawcy.

 

Operat

Przeszliśmy już wspólnie od kontaktu do wykonania oględzin, pozostaje już tylko wykonanie opracowania. Realizacja zlecenia będzie obejmować, badanie zebranych dokumentów, analizę rynku nieruchomości właściwego typu i określenie wartości przedmiotu wyceny oraz zredagowanie dokumentu i przygotowanie załączników. Operat ostatecznie przyjmuje formę drukowaną, zostaje podpisany i opieczętowany. Możliwe jest również przygotowanie opracowania w formacie pdf z podpisem elektronicznym, choć ta forma jest jeszcze mało popularna. Ten etap trwa kilka dni w zależności od ilości bieżących zleceń oraz koniecznego nakładu pracy. W przypadku prostego opracowania minimum 2 dni, najbardziej skomplikowane tematy mogą zająć kilkadziesiąt dni.

 

Przekazanie

Operat gotowy, pozostaje tylko przekazanie zamawiającemu. Najczęściej dostarczam opracowanie osobiście pod wskazany adres lub przesyłam kurierem, pocztą, czy do paczkomatu. Za wykonaną usługę rozliczymy się po wykonaniu zadania, gotówkowo lub przelewem.